Hand-painted wallpaper, a Dutch Heritage

The Dutch Golden Age is famous for its painters like Rembrandt, Vermeer and Rubens. But little is known about hand-painted wallpapers from that period. Painting landscapes on paper was a typical Dutch craft. Between the 17th and the 18th century hundreds of walls must have been covered with hand-painted wallpapers as a sign of luxury and wealth.

In the 17th century hand-painted wallpaper was a less expensive replacement for Tapestries(Gobelins). Another advantage was that clients could order customized wall coverings and choose size, style and subject of the sceneries.

 

Mass production

During the early 18th century hand-painted wallpapers were made accessible for all. The Dutch had a dozen workplaces and factories producing hand-painted wallpaper on a massive scale. In the early 19th century the hand-painted wallpaper became less popular and factories had to close. This was mostly due to a diminished Dutch economy and the foreign industrial revolution, which introduced printed wallpaper.

By the 20th century large town houses and estates where converted into offices, hospitals or schools. The (detachable) hand-painted wallpapers where considered impractical and were mostly sold to foreign buyers as works of art. The consequence is that only a few survived in the Netherlands.

 

Gardens on Paper

About two hundred years later, wallpaper artists Marcelo Gimenes and Jaap Snijder from Snijder&CO picked up this forgotten craft. “After exploring remaining wallpaper samples in museums we decided to work only with modern materials. We did not want to copy the old samples but build upon a Dutch tradition of custom designed wallpaper sceneries”. Each design is completely handmade and is inspired by nature. With endless passion they paint flowers, plants and birds. Leaf by leaf creating beautiful gardens on paper.

 

New techniques

They do not work with oil paint or the stencil technique of Chinese wallpaper (Chinoiserie). “We use just ordinary wall paint, this requires a different way of working but it creates a great atmosphere with its bright colours and matte appearance”.

By working together on one design they mix their styles into something new never losing track of its decorative purpose. The wallpaper should always fit in the room for which it was intended. So they make, just like the Dutch wallpaper painter Jurriaan Andriessen (1742-1819), previously detailed sketches and sometimes a scale model for the customer to provide a good understanding of the product.

 

Dutchoiserie

“It requires a lot of dedication to paint commissioned wallpaper entirely by hand. It is a very labour-intensive craft”. The hand-painted wallpaper of Snijder&CO is a contemporary version of the Dutch historical predecessor a new style they like to call "Dutchoiserie".

 

Papieren tuinen van Snijder&CO

 

Door B. Feenstra 8-2017

 

Jaap Snijder en Marcelo Gimenes zijn gespecialiseerd in handgeschilderd behang. Net als de grote Nederlandse behangselschilders van weleer, Aert

Schouman en Jurriaan Andriessen, schilderen zij met geduld bloemen, planten en vogels op vliesbehang met papier als toplaag. Hun specialisme trekt

opdrachtgevers uit binnen- en buitenland, die iets unieks in hun interieur willen. Prachtig verfijnd is het gedetailleerde, handgeschilderde ‘natuurbehang’ van Marcelo Gimenes en Jaap Snijder uit Rotterdam. Samen opereren ze onder de bedrijfsnaam Snijder&Co.

 

Met penseel, synthetische kwast en muurverf creëren ze op vliesbehang - met papier als toplaag - een ‘tuin’ in elke kamer. Het duo brengt als het ware kunst en interieur samen. “Veel mensen kunnen nauwelijks geloven dat je in deze tijd urenlang met de hand én veel geduld schildert op behang. Wij kunnen onze creativiteit er echter volop in kwijt en het eindresultaat spreekt een grote groep mensen aan. In ieder dessin willen we een verhaal vertellen”, zegt Snijder.

 

Renovatievlies

Hun bijzondere specialisme trekt opdrachtgevers uit binnen- en buitenland, die iets unieks in hun interieur willen. “We hebben onder andere klanten in Brazilië, Frankrijk,Duitsland en Portugal. Verder krijgen we nu veel aanvragen uit Noord-Amerika, het Verre Oosten en Rusland”, aldus Gimenes. De natuur is de grote inspiratiebron van Snijder&Co en daarom ook het vaste thema in hun geschilderde behangsels. “Wij schilderen uitsluitend op renovatievlies van het Duitse Profhome. Sterk behang dat de juiste ruwheid heeft om de verf optimaal te kunnen verwerken. Je kunt de verf er als het ware in laten zakken en diepte creëren. We gebruiken uitsluitend muurverf, waaraan we vaak zelf pigmenten toevoegen”, legt Snijder uit.

Hoe gaat Snijder&Co precies te werk? “We bieden de klant eerst een kleursample van de achtergrond en een ruwe schets met daarop de door ons te schilderen hoofdelementen, bloemen, planten en vogels”, zegt Gimenes. “Uiteraard komt het voor dat de opdrachtgever een andere kleurachtergrond wil en/of bepaalde wensen heeft over de invulling van de natuurelementen. Dan passen we het ontwerp aan en kan de uitvoering in ons atelier beginnen. Jaap en ik schilderen op gevoel en strijken alle verf er, met veel geduld, in één keer op. Ik doe vooral de achtergronden en de bloemen en planten, Jaap brengt meestal de vogels aan.”

 

Kunstenaars

Snijder heeft een grafische achtergrond, Gimenes zat in het interieurdesign. Beide kozen na verloop van jaren voor een bestaan als kunstschilder. Vanaf 2002 besloten ze samen te werken. “Ik maak figuratieve kunst, dat bijna tegen kitsch aan schuurt”, zegt Snijder. “Marcelo maakt abstracte kunst en gebruikt – mede door zijn Braziliaanse roots - heel andere kleuren en vormen dan ik. Wij zagen het beide als uitdaging onze uiteenlopende stijlen samen te laten komen in kunstwerken.”

 

Na acht succesvolle jaren in de kunst gooide het duo het roer om. “Tijdens een bezoek aan Museum Oud-Amelisweerd werden we enorm getriggerd door de schoonheid van historisch, handgeschilderd behang in twee kamers. Het waren prachtige, gedetailleerde schilderingen van de natuur”, vertelt Snijder. De twee kunstenaars begonnen vervolgens zelf te experimenteren met handgeschilder behang. Op hun eerste werken kwam veel positieve respons. Dat bracht de twee Rotterdammers ertoe om zich vanaf 2010 onder de bedrijfsnaam Snijder&Co toe te gaan leggen op handgeschilderd behang.

 

Uniek

“Ik heb onlangs onderzoek gedaan, maar bij mijn weten zijn wij het enige bedrijf ter wereld dat zich toelegt op handgeschilderd behang met deze werkwijze”, glimlacht Snijder. Handgeschilderd behang van Snijder&Co is verkrijgbaar vanaf 350 euro kost gemiddeld 450 euro per vierkante meter. Sinds enkele jaren biedt het duo ook goedkopere, gedrukte varianten van hun werk voor gemiddeld 50 30 euro met vierkante meter. Hiertoe worden de handgeschilderde banen behang met een museumkwaliteit ingescand en vervolgens op hoogwaardig non-woven papier gedrukt. De klandizie van Snijder&Co komt vooral uit de particuliere sector. “Mensen die echt iets unieks in hun interieur willen hebben. Dat kan in herenhuizen, rijtjeshuizen of appartementen zijn. Deze klantengroep is heel divers en beslaat niet uitsluitend uit personen die veel geld hebben te besteden. De ene klant wil overal in zijn woning handgeschilderd behang, de ander wil het in één kamer of slechts op één wand of op een schoorsteen. Ook wordt regelmatig voor behangpanelen gekozen. Ook doen we veel zaken met architectenbureaus en soms met aannemers. En ook schildersbedrijven mogen bij ons natuurlijk altijd aankloppen.”

 

China

Gimenes vertelt dat de meeste behangfabrikanten hun natuurbehang-dessins in China voor lage lonen laten drukken en daarna inkleuren. De kwaliteit ervan is vaak matig. “Hun aanpak verschilt dan ook flink van onze ambachtelijke werkwijze.” Snijder&Co is inmiddels al door diverse behangproducenten benaderd of ze willen samenwerken. Ze prefereren vooralsnog echter hun eigen koers. “Alleen in Zuid-Amerika zijn we nu in zee gegaan met Branco Papel de Parede (onderdeel van de Bobinex-groep), de grootste behangfabrikant aldaar. Zij brengen een behangserie van ons op de markt en dat loopt als een trein.”

Snijder&Co borduurt, naar eigen zeggen, voort op een Nederlandse traditie. “Handgeschilderd behang werd in ons land in de 17e eeuw razend populair als decoratie in de woonverblijven van de gegoede stand”, vertelt Snijder. “Door de industriële revolutie, waarbij men behang machinaal ging produceren, zakte deze markt later langzaam in. In Nederland zijn helaas relatief weinig handgeschilderde behangsels bewaard gebleven. Onze behangsels zijn in feite eigentijdse versies van de decoratieve composities met vogels uit de 17e eeuw. Nee, we zien onze behangsels niet als kunstwerken. Het zijn decoratieschilderingen waarin kleur, licht en vorm mooi samenkomen en die een ruimte een unieke uitstraling geven.”

 

Restauratiemarkt

Vorige week exposeerde Snijder&Co voor het eerst op het ErfgoedEvent (voorheen de Restauratiebeurs) in Den Bosch. “Met ons specialisme hopen we ook voet aan de grond te krijgen in de restauratiebranche. Deze beurs is een ontmoetingsplaats voor onder andere architecten, particuliere opdrachtgevers, aannemers en vertegenwoordigers van overheden, kenniscentra en fondsen. Kortom: partijen waar we op termijn wellicht zaken mee kunnen doen op het gebied van behangrestauratieprojecten”, legt Jaap Snijder uit. Hun bedrijf verhuist binnenkort naar een nieuw atelier in een voormalig schoolgebouw in Rotterdam-Noord. “Daar hebben we veel meer ruimte en kunnen we ook potentiële opdrachtgevers uitnodigen, kennislezingen en rondleidingen geven. Het zou mooi zijn als een jongere generatie schilders in de verre toekomst ons bijzondere specialisme voortzet.”