De opdrachtgever aan zet

Wanneer opdrachtgevers langskomen voor een oriënterend gesprek is er nog weinig besef van wat er mogelijk is. In ons atelier hangen verschillende voorbeelden van tropische voorstellingen tot polderlandschappen dus het lijkt logisch dat men verwacht dat alleen het formaat een beetje aangepast wordt. Maar het schilderen van behang is veel meer dan dat.

 

Het leukste aspect van handbeschilderd behang is juist dat er door de intensieve samenwerking met een klant iets ontstaat wat onverwachts veel mooier is dan onze bestaande behangsels. Het project in de onderstaande kader is daar een mooi voorbeeld van.

Uiteraard is de ruimte waar het behang komt te hangen hét uitgangspunt. Noodzakelijke vragen komen als eerste naar boven; hoe valt het licht? wat is de optimale zichtlijn? hoe wordt de ruimte gebruikt en wat zijn de bestaande kleuren. Al deze informatie speelt een belangrijke rol in het ontwerp. Er wordt ook bepaald welke sfeer het behang moet oproepen en welke bloemen, vogels en planten erin moeten komen.

In de praktijk is het voor veel opdrachtgevers overweldigend om al die aspecten en mogelijkheden te overzien maar het is nodig om zodoende het beste resultaat te krijgen. Het is verrassend dat men vaak toch sterke voorkeuren heeft voor bepaalde vogels of bloemen.

 

Dan begint voor ons de uitdaging pas echt!

Werkwijze

Wij maken eerst een ruwe schets en kijken samen met de klant of wij alle wensen kunnen benaderen. Alles is mogelijk maar het moet wel een mooi en passend geheel worden. Wij bestuderen de door de opdrachtgever gekozen planten, bloemen en vogels en kijken hoe deze het beste qua kleur en uitvoering gecombineerd kunnen worden tot een esthetisch geheel.

 

Na een akkoord op de schets maken wij indien nodig een 1:1 sample van de belangrijkste elementen van het behangschilderij ter goedkeuring. Bij grote opdrachten is een maquette noodzakelijk om het schetsontwerp in de ruimte zelf te kunnen bekijken.

Vervolgens kan het canvas worden geknipt, opgehangen en kan het echte schilderwerk beginnen. Het schilderen zelf is een arbeidsintensief proces waar weinig ruimte voor fouten is.

 

Soms werkt een bepaalde kleur of compositie niet goed en dan moeten wij het ontwerp licht aanpassen, maar over het algemeen houden wij ons strak aan de schetsen en het getoonde model.

Optische illusies

Laag voor laag worden alle elementen geschilderd en heel langzaam wordt het eindresultaat zichtbaar. Als het bijna af is begint voor ons het laatste, meest essentiële onderdeel; de gedetailleerde voorgrond met bloemen en vogels. Deze laag is belangrijk voor het optische effect. De voorstelling op het behang wordt realistischer doordat kleuren, vormen, scherpe onderwerpen illusionistische dieptes creëren.
Na de laatste details zoals de mieren, bijen en vlinders is het werk gereed.

 

Het installeren van het behang is een nauwkeurig werk, dat laten wij aan een erkende specialist over. Soms gebeurd dit direct op een muur maar meestal wordt het behang betengeld of op een met linnen bespannen paneel geplakt (zie onder).


Een polderlandschap midden in de stad

Deze kamer heeft een plafond van 3,60 meter hoog en kijkt uit op een lommerrijke singel. Om de hoogte niet extra te benadrukken hebben wij gekozen voor veel horizontale lijnen in de afgebeelde bloesemtakken, de sloot en de bloemenrand.

 

Door deze toepassing krijgt de kamer een betere balans. Het gebruikte perspectief en de lichtval zorgt voor een trompe l'oeil effect waardoor de panelen een soort raam naar buiten te lijken te worden. Hierdoor wordt de kamer groter maar blijft toch aangenaam en huiselijk door de afstemming van de kleuren van het interieur en de aanwezige kunst.


Op de voorgrond zijn op verzoek veel paarse bloemen afgebeeld zoals het Slangekruid en de Campanula. De overige kleuren van het koolzaad, vingerhoedskruid en de klaprozen zorgen dat alle kleuren elkaar versterken en in balans blijven. Om het geheel niet te donker te maken hebben wij het fluitenkruid geschilderd om de lichtval van links te benadrukken. Op verzoek hebben wij in de verte een deel van Rotterdam geschilderd gezien vanaf de Oude Lede bij Delft.

 

De gekozen vogels hebben wij strategisch verdeeld over het oppervlakte zodat er onderling genoeg spanning is en elk paneel een autonoom kunstwerk wordt. Vogels worden vaak onbewust gekozen als personage van de familie, het behang verteld dan altijd een persoonlijk verhaal van de opdrachtgever.

Vooral dat persoonlijke geeft een bijzondere meerwaarde aan het behang, iets wat van oudsher in kunst heel gebruikelijk was.

Reactie schrijven

Commentaren: 0